Výměna tlumičového oleje
Začněme tím, že výměna tlumičového oleje je základem péče o tlumiče nebo přední teleskopy.
Aby podvozek správně fungoval, tj. poskytoval požadované výkonové charakteristiky, je třeba věnovat jeho údržbě patřičnou pozornost. I oleje skutečně špičkové kvality, kam rozhodně Öhlins tlumičové oleje patří, ztrácejí vlivem provozu své vlastnosti a ať se nám to libí nebo ne, stárnou a degradují!
V důsledku toho již nejsou za hranicí své životnosti schopné poskytnout tlumícímu systému potřebnou synergii, s kterou je konstrukčně počítáno, a může docházet k poklesu tlumícího výkonu, změně chování celého podvozku a tím i změně jízdních vlastností motocyklu. V extrémních případech může dokonce dojít i k mechanické destrukci vnitřní části tlumiče nebo teleskopu.
Stárnutí a tím i ztrátu požadovaných vlastností oleje ovlivňuje řada faktorů, které spolu velice často vzájemně souvisí. Mezi ně zejména patří:
- styl jízdy a absorbce teploty kapalinou, tzv. termodynamická kapacita
- nečistoty v tlumícím systému
- vlhkost v systému (hydroskopická vlastnost oleje)
- vzduch v systému a kavitační proces, viz. kavitace
Jelikož si jsou konstruktéři Öhlins vědomi všech nepříznivých faktorů a procesů, které ovlivňují životnost oleje v tlumičovém systému, vypracovali na základě svých dlouholetých zkušeností podložených soustavným testováním doporučenou dobu výměny tlumící kapaliny v závislosti na typu stroje a Öhlins produktu.
Doporučené hodnoty výměny oleje:
- Silniční (běžné užívání)
- vidlice 10 000km ( 2 roky)
- Zadní tlumič 25 000km (2 roky)
- tlumič řízení 10 000 (2 roky)
- Silniční ( závodní užití)
- Celý set po 1000km nebo max. 3 závodech
- Motorkos/enduro
- Celý set po 20mth ( záleží i na rychlosti jedzce 15-30mth)